• CRÒNIQUES D'UN SOCI'OLEG JUBILAT

CRÒNIQUES D'UN SOCIÒLEG JUBILAT (ebook)

7.5

L’ofici de sociòleg consisteix en explicar com funciona la societat i com condiciona la majoria de coses que ens passen a la gent.

Qualsevol societat funciona combinant els quatre components d’un enunciat segons el qual “la nostra espècie sobreviu gràcies a que produeix, per tant amb alguna gestió i un estil de vida”. A  tot arreu del món i des de que el món és mon, qualsevol societat ha estat, és i serà (si és que hi arribem) la combinació d’aquests quatre components:  l’espècie (la població), la producció (l’economia), la gestió (la política) i l’estil de vida (la cultura). Això és l’estructura social, i l’ofici de sociòleg consisteix en explicar com funciona aquesta combinació en cada lloc i en cada moment, i com  condiciona l’acció dels individus que hi viuen.

“Cròniques d’un sociòleg jubilat” conté dues sèries de textos fets des d’aquesta perspectiva: en primer lloc un grup de breus anàlisis sobre assumptes d’actualitat, i en segon lloc un marc analític que permet una millor comprensió dels textos precedents.

Els primers textos han anat apareixent al blog “Normals i diferents” al llarg dels darrers anys (2021-2024) i són 28 petites anàlisis de fets que ens passen a la societat, amb la voluntat d’explicar-los per tal que ens sigui intel·ligibles.

El marc analític que introdueix els escrits precedents consisteix en un petit model segons el qual qualsevol societat, passada, present o futura  s’explica per la diferent combinació de les quatre estructures ja esmentades.

Tot plegat,  les dues sèries de textos constitueixen una anàlisi de conjunt que vol esdevenir una crònica sociològica del nostre viure quotidià.

_____________________________________________________________________________________________________________________

L'autor

Juli Sabaté, 1949. Va ser religiós claretià de 1959 a 1968, hippy a 1969, i psuquero amb diferents graus de militància de 1970 a 1985. La mili a infanteria 1972-1973.
Va estudiar a la Universitat de Barcelona (UB), on es va doctorar a l’any 1982 amb una tesi sobre l’experiència dels col·lectius infantils de Barcelona 1977-1980 https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/190154.
Ha estat professor de sociologia des de 1975 a diversos llocs, per exemple al centre de formació d‘educadors especialitzats amb Antoni Julià i Faustino Guerau, a l’ICESB amb Justa del Rio i Jesús Marcos, i al departament de Sociologia de la UB entre d’altres amb Amando de Miguel, Carlota Soler i Salvador Giner.
Formà part de la llegendària “Comissió Socias” (1983-1987) que Pasqual Maragall constituí per dissenyar la primera política municipal de prevenció i seguretat a Espanya. Les enquestes de victimització de les que en va ser responsable amb Josep M. Aragay durant més de vint anys en van ser un dels resultats.
Pel que fa a publicacions, a part de diversos articles en revistes suposadament científiques, és autor de “L’enquesta de victimització de Barcelona i l’Àrea metropolitana, vint-i-dos anys” i “Els menors i la justícia” amb l’enyorat Pere Negre. D’altra banda, el repositori digital de la UB li ha editat el text “Normals i diferents, unes relacions complicades”, https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/139582/13/normals_diferents.pdf
Jubilat l’any 2019, va crear amb alguns exalumnes entusiastes un club d’anàlisi i el blog “normals i diferents” on els darreres tres anys ha anat escrivint una petita crònica de la nostra societat que apareix parcialment en aquest llibre. Actualment és un aplicat estudiant de la Universitat de l’Experiència (UB).